Hongkong en Macau: Aangenaam verrast!

4 juni 2018 - Hongkong, Hongkong

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat Hongkong alleen maar een stad was met hoge gebouwen. Naarmate ik me er meer in verdiepte, en informatie van andere mensen kreeg, bleek daar geen hol van te kloppen. Hongkong (HK) heeft namelijk veel meer dan alleen hoogbouw. De prachtige bosrijke natuur is vele malen groter dan het stedelijke gedeelte. Op veel van die plaatsen heb je helemaal niet het gevoel dat je vlak in de buurt zit van een stad met gigantische wolkenkrabbers. Nee, hier kun je genieten van de rust en de schoonheid van die natuur of zonnen op de zandstranden. Een andere optie is wandelen. HK heeft een overvloed aan wandelpaden die op zich best goed zijn aangegeven. En mocht dat dan een keertje niet het geval zijn creëer je gewoon je eigen route... totdat je er na een kleine 2 km achterkomt (waarin je steeds meer ruzie krijgt met muggen, vliegjes, spinnen en ander ongedierte dat jouw zweetlucht heerlijk vond) dat de route die jij bedacht had... doodloopt.

Natuurlijk mag het stedelijke gedeelte niet vergeten worden. Want dit is ook geweldig om te zien. Het maakt niet uit hoe lang je rondloopt, je blijft je ogen uitkijken. Het ene indrukwekkende gebouw na het andere. En natuurlijk de ene toren nog hoger dan de andere. Het hoogste gebouw is maar liefst 484 meter en telt 118 verdiepingen. Als toerist mag je naar de 100e verdieping, wat nog altijd 393 meter hoog is. Vanaf daar heb je een prachtig 360 graden panorama over de stad en lijken de andere flatgebouwen, die toch minimaal 50 verdiepingen hebben, kleine legoblokjes.
Overigens denk ik dat bij de ontwikkeling van de stad veel dames betrokken geweest zijn. Ik heb namelijk in heel mijn leven nog nooit zoveel shopping malls gezien. Helaas had ik te weinig tijd om deze te bezoeken.
Wat verder opvalt is dat alles héél goed geregeld is. Bij alle openbare gebouwen, zelfs bij de shopping malls, lopen mensen rond die als taak hebben om jou wegwijs te maken en om vragen te beantwoorden. Ook het openbaar vervoer (bus, tram, metro, taxi, boot) is prima geregeld, wachttijd is maximaal 10 minuten. En dat in een stad waar dik 7 miljoen mensen plus heel veel toeristen wonen.

Tussendoor heb ik ook nog een bezoekje gebracht aan Macau. Dit ligt op slechts een uurtje varen van HK. De bedoeling was om hier mijn pensioen veilig te gaan stellen in één van de vele casino's. Maar nadat ik daar iemand gesproken had die zei dat je bij binnenkomst voor minimaal € 100,- aan munten/fiches moest kopen, besloot ik om deze beurt maar over te slaan. In Macau staat overigens ook een aantal geweldig luxe hotels/casino's. Kosten nog moeite worden gespaard om de rijke toerist naar het casino te trekken. Daarbuiten heeft Macau overigens een prachtige oude binnenstad die ook op de werelderfgoed lijst van Unesco staat. Daaraan kun je goed zien dat het een Portugese kolonie is geweest. Een boeiend contrast, zo van de rijke, moderne casino's naar de kleine straatjes en oude gebouwen te wandelen.

Kortom, ik kan iedereen aanraden om een bezoek aan Hongkong te brengen. Ik kan me voorstellen dat je hier niet je hele vakantie wilt verblijven, maar als je hoor toevallig een stopover hebt maak er dan gebruik van.

Next stop: Vietnam

Kind regards

Werner

1. Truus Driessen:
    4 juni 2018
    Weer genoten van je prachtige reisverslag en nu op naar Vietnam!

groetjes, Truus en Henk
  2. Sylvia:
    4 juni 2018
    Super jammer dat je niet ff geshopt hebt😜Gemiste kans haha. Goeie reis verder xx
  3. R REIJNEN-VERRIET:
    5 juni 2018
    Mooi om te lezen.Wij wonen dus in een mini-mini appartement.Succes met je reis naar het volgende land.Groetjes Pa en Ma.
  4. Janine:
    5 juni 2018
    Weer mooie belevenissen. Ben benieuwd wat je van Vietnam vindt!
  5. Leon:
    6 juni 2018
    Indrukwekkende foto's. Ik zou je zakgeld toch hebben ingezet in het casino. Mocht je winnen, dan kun je in een van de luxe penthouses in Hong Kong of Macau verblijven. Mocht je verliezen dan kun je altijd nog op de Filipijnen terecht 👊🏻
  6. Eddy:
    7 juni 2018
    Iedereen schrijft dat je mooi kunt vertellen maar fotograferen kun je ook heel goed jongeman! Wat een prachtige gebouwen, vooral die in de vorm van een bol met palmbladeren erop. We hebben de bestemming toegevoegd aan onze to do list. Veel plezier in Vietnam!