Indonesië: Flores en Bali

20 september 2018

Ik weet niet of het goed of slecht nieuws is voor de diehards die mijn verhalen nog steeds lezen: maar dit is het laatste verhaal... van déze reis ;)

Met Dago's komst verdween mijn vrijheid door de achterdeur en kwam overleggen binnenwandelen. Aangezien ik niet meer precies wist wat dat betekent, moest Dago me dat eerst weer uitleggen. Al had zij natuurlijk ook al die tijd haar eigen boontjes gedopt... Gelukkig ben ik een snelle leerling en hebben we ons er samen goed doorheen geslagen. Zoals het er nu uitziet komen we zaterdag samen naar huis ;)
Jullie snappen wel dat het vooral heel fijn was om elkaar na zo'n lange tijd weer te zien!

We zijn allereerst naar Flores gevlogen. Een bergachtig eiland met veel vulkanen, prachtige natuur, vriendelijke bevolking en met name in het midden en oosten nog traditionele dorpjes. Dit gedeelte is ook nog niet overlopen door de toeristen. Dat is in het westen wel het geval maar dat komt hoofdzakelijk door Komodo National Park met zijn vele prachtige locaties om te duiken of te snorkelen. Ook leeft hier op een aantal eilanden de Komodovaraan, de laatste afstammeling van de dinosaurus.
We hebben ons op Flores prima geamuseerd en de tijd hoofdzakelijk doorgebracht met zwemmen, snorkelen, hiken, lekker eten en bijkletsen.
Na Flores stond Bali op het programma. Hier gold dat we in ieder geval niet in het toeristische zuiden wilden zijn. Bij aankomst hebben we dus een taxi naar het noordwesten genomen en daar een prima plek gevonden om onze gezamenlijke kwaliteiten (zwemmen, snorkelen en lekker eten) verder te ontwikkelen. Ubud stond natuurlijk ook op het programma maar eerlijk gezegd viel ons dat een beetje tegen. Teveel hotels, guesthouses, winkels en toeristen. Met als gevolg dat er van het authentieke Ubud bijna niets meer over is.
We hebben Bali afgesloten op een prachtige locatie in Sidemen. Hier hadden we een geweldig uitzicht over de rijstvelden en bergen.  En last but not least, weinig last van de toeristenmeuk.

Met de afsluiting van de vakantie op Bali komt er ook een eind aan mijn reis. Een reis die voorbij gevlogen is. Die begon in de sneeuw in Moskou en eindigt in de zon op Bali. Een reis waar ik veel mensen ontmoet heb, prachtige dingen gezien heb met als hoogtepunt West Papua, mezelf nog beter heb leren kennen, veel gastvrijheid gezien en ervaren heb, waar ik ook klote dagen heb gehad. Maar hoofdzakelijk een reis die me wederom doet beseffen hoe goed we het in Nederland hebben.

Als allerlaatste wil ik iedereen bedanken voor het lezen van mijn verhalen, het bekijken van de foto's en vooral voor het geven van reacties.

De mazzel en tot snel!

Werner

1. Leon:
    20 september 2018
    Ik zet het bier alvast koud!
  2. Rob:
    20 september 2018
    Geweldige reis, geweldige verhalen...
    Ik heb het allemaal met plezier gelezen en bekeken.

Thnx Werner
  3. Roland:
    20 september 2018
    Bedankt voor alle mooie verhalen, fraaie foto's en de filmpjes. Wat een verschil weer vergeleken met je vorige reis. Hoeveel plekken van de 1000 zijn er nog over.....graag tot een volgende keer!
  4. Truus Driessen:
    20 september 2018
    Werner, heel erg bedankt voor de prachtige reisverhalen en foto,s.
    Wat heb ik genoten en wat zal ik het missen,
    Geniet samen met Dago van jullie laatste dagen op Balie en een goede terugreis!
  5. Pa en Ma:
    20 september 2018
    Ook wij hebben genoten van je mooie reisverhalen,maar zijn tegelijk ook Heeel erg blij dat je weer in ons midden bent.GOede terugreis en veilige vlucht en tot een snel weerzien..!
  6. Erik:
    20 september 2018
    Super reis. Geniet nog even!
  7. Rolf:
    20 september 2018
    Dank je wel voor de leuke verhalen en mooie foto's. Fijne en veilige terugreis en spreken snel weer af.
  8. Eddy:
    30 september 2018
    Geweldige reis! Bedankt voor alle mooie verhalen en foto's! Ik wil graag met je praten over je reis maar vooral over Nieuw Guinea. Leg je nog wel eens uit waarom! Groeten en hopelijk tot snel!