El Valle de Anton

15 februari 2015 - El Valle, Panama

Wat me tot nu toe opvalt in Panama is dat de mensen erg vriendelijk en behulpzaam zijn. Dat mijn Spaans nergens op lijkt maakt niet uit, ze proberen me te begrijpen en te helpen. Zo ook op het busstation in Panama City. Nadat ik een kaartje had gekocht voor de bus naar El Valle, moest ik eerst door een poortje om bij de bus te komen. Nu gaat dat niet zomaar,  daar heb je een pasje voor nodig. En die had ik natuurlijk niet (wist ook niet dat je zoiets nodig had). De verantwoordelijke dame voor de poortjes stuurde me naar een balie waar ik een pasje zou kunnen kopen. Daar aangekomen ging ik in de rij staan. Toen ik aan de beurt was vond die dame het onzin dat ik een pasje met een waarde van 2 Dollar moest kopen terwijl ik daar waarschijnlijk nooit meer kwam (er wordt 25 cent van het pasje afgeschreven als je door het poortje gaat) Ze regelde toen dat ik 25 cent aan mijn achterbuurman gaf en dat hij met zijn pasje het poortje voor mij moest openen. En zo liep ik samen met mijn tot dan toe onbekende achterbuurman naar het poortje dat hij middels zijn pasje netjes voor mij opende. Werner blij, iedereen blij.

Na een kwartiertje gewacht te hebben vertrok ik met een klein busje (15 zitplaatsen, dus kunnen er 25 in) richting el Valle. Gelukkig had ik een goeie chauffeur, eentje die ook geslaagd was voor de  bijzondere verrichtingen tijdens zijn rijexamen. Wat die bijzondere verrichtingen zijn? Dat zijn de volgende 4:

- Zolang en zo hard mogelijk doortrekken in iedere versnelling.

- Vlak voordat je moet stoppen, eerst nog flink gas geven en dan pas vol op de rem.

- Zorgen voor een 'goeie film' tijdens de rit en het volume op maximaal zetten.

- Jij bent de baas op de weg, en niemand anders!

Alleen als je voor deze bijzondere verrichtingen slaagt, mag je jezelf een goeie chauffeur noemen.

Dankzij mijn goeie chauffeur kwam ik veilig en wel aan in el Valle. Een dorp in de bergen dat ligt in een oude krater van 5 km doorsnee, het is dus helemaal omgeven door bergen. Je kunt hier heerlijk wandelen of gewoon lekker in een hangmat liggen. Mocht je je willen uitsloven dan kun je ook nog helemaal naar de top van die bergen gaan lopen. En mocht je willen shoppen, dan kan dat ook. Echt een fijne plek om te zijn. Vandaag is mijn laatste dag hier, morgen trek ik verder. Via een tussenstop in David hoop ik dinsdag aan te komen in Boquete.

Hasta luego!

1. Dagmara:
    15 februari 2015
    Waar heb je gewinkeld dan ;-)
  2. Janine:
    16 februari 2015
    Fijn om te horen dat alles zo relaxed gaat! Jaloers....