Santa Elena - Monteverde

7 maart 2015 - La Fortuna, Costa Rica

Gelegen tussen 2 nevelwouden is Santa Elena een geweldige plek om te verblijven. En wat het nog aangenamer maakt is de temperatuur, een graad of 10 koeler dan aan de kust (en dan nog is het 25 graden). Het is een omgeving waar je van alles kunt doen. Van hiken en tokkelen in de parken tot het brengen van een bezoek aan een koffiefinca, orchideeëntuin, 'kaasfabriek', de Bat Jungle en nog veel meer. Gewoon lekker niks doen behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

Op advies van 'kenners' aldaar heb ik er voor gekozen om een bezoek te brengen aan het minder bekende park Curi-Cancha en niet aan het toeristische Monteverde nevelwoud. Volgens de 'kenners' zou er hier meer wildlife te zien zijn omdat er niet veel toeristen kwamen. En ze hadden helemaal gelijk. Met de kundige gids Rafael op kop hebben we een groot gedeelte van het park doorkruist. Buiten de vele vogels wiens naam ik alweer vergeten ben, zagen we ook quetzals, coati's, agoeti's, toekans en hertjes. Zelfs mijn 'lievelingsdier' de tarantula liet zich even zien. Al met al een zeer geslaagde tour.

's Avonds wezen eten in een restaurant dat eigenlijk nog niet helemaal klaar was. Maar moeten ze daar gedacht hebben, waarom dicht blijven als je de ruimte ook vast gedeeltelijk kunt gebruiken. Dus in de ene helft van het gebouw zaten de mensen te eten, en aan de andere kant waren de bouwvakkers volop bezig. En dat een gast af en toe zijn stoel even moest afstaan aan een bouwvakker, omdat ie ergens niet bij kon, mocht de pret niet drukken. Gezegd moet worden dat het eten heerlijk was.

Verder heb ik in Santa Elena nog een ander park (reserva Santa Elena) bezocht dat ook indrukwekkend was. Hier heb ik zonder gids ruim 3.5 uur rondgelopen zonder ook maar iemand tegen te komen. Dat gaf me alle ruimte om volop te genieten van de prachtige natuur. De Bat Jungle, ik heb um al eerder vernoemd, was ook zeer interessant. Ik heb nooit geweten dat vleermuizen zo belangrijk zijn. Zo eten sommige vleermuizen 3000 insecten per nacht. Dus o.a. ook de muggen die verantwoordelijk zijn voor malaria en/of dengue. Echter, aan de oost-kust van de de US heerst al een paar jaar een ziekte onder de vleermuizen waardoor 80% van de populatie al gestorven is. Als gevolg hiervan begint malaria en dengue in die regio weer toe te nemen. Onderzoekers weten wel wat de oorzaak is maar hebben nog geen idee hoe ze dit zouden kunnen oplossen.

Vrijdag ben ik richting La Fortuna gegaan, bekend van vulkaan El Arenal (laatste uitbarsting in 1968 met 78 doden tot gevolg) En deze keer leek de trip zonder problemen te verlopen, totdat we op de boot zaten. Tot 2x toe stopte de motor van de boot er midden op het meer mee. Op zich niet zo'n probleem zou je zeggen. Nee dat klopt, maar het lullige was dat de 'schipper', en tevens technische man, er beide keren geen benul van had wat er aan de hand was. Uiteindelijk reageerde de motor beide keren na een minuut of 15 op de klopsignalen van multi-functionele schipper en konden we verder varen. Buiten deze vertraging verliep de trip (2 busjes en 1 boot) vlekkeloos en arriveerde ik binnen 3.5 in La Fortuna, waar ik een fijn hostel heb gevonden.

Groeten en tot de volgende keer,

Werner

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade